2016. január 26., kedd

Interjú kollégiumunk új nevelőtanárával

Mint sokan tudjátok, Kovács Péter tanár úr sajnálatos betegsége miatt nem dolgozik az intézményben. Helyére új, fiatal tanerő érkezett. Őt „faggattuk.”
Tanár úr! Nevének kiejtése sok diák számára nehézséget okoz. Elárulná, honnan ered a neve?
Valahogy számítottam erre a kérdésre. Nem egyedül vannak ezzel a diákok. Már többször fordult elő más helyeken is, de ez engem különösebben nem zavar. Szívesen segítek a pontos kiejtésében. A nevem eredetéről annyit tudok elmondani, egy német név Schubert cseh változata. Sajnos a jelentésére még nem derítettem fényt.
Pontosan hová valósi Tanár Úr?
Szlovákiában születtem. Párkány mellett egy kis faluból éltem gyermek – és ifjúkoromat.
Milyen volt a felvidéki általános és középiskola? Milyen diák volt? Milyen érdekes eseményre emlékszik vissza? 
Közepes tanuló voltam 7 osztályig az általános iskolában. Emlékszem, hogy egy ún. Páli fordulat által nagyobb hangsúlyt kezdtem el fordítani a tanulásra, mert azt gondoltam, hogy ez által juthatok előbbre az életbe. Az általános iskola nálunk 9 osztályos és mi felvidékiek ,,alapiskolának” nevezzük. Magyar tanítási nyelvű alapiskolába jártam. Magyar nyelvű óráim voltak idegenyelvet kivételével: angol és szlovák. Mivel mi a szlovákra mint idegen nyelvre tekintjük. A középiskolámat is szlovákiában végeztem magyar nyelven. Általános iskolában nem tartoztam a tanárok kedvencei közé, mert szerettem a határaiamat feszegetni. Középiskolában már a legjobb magaviseletű és szorgalmú tanulók csoportjában tartoztam.
Vannak testvérei?
 Igen, van két fiútestvérem. Egy 16 éves, aki most kezdte a középiskolai tanulmányait és egy 28 éves, aki villamosmérnöki. Mind a két testvéremmel szoros a kapcsolatom. Hetente tartjuk a kapcsolatot.
Hol végezte el a felsőfokú tanulmányait?
A felsőfokú tanulmányaimat Egerben végeztem el. Nem tudom pontosan megfogalmazni, hogy miért éppen Egert választottam. Valószínűen a szép város látványa vonzott.
Miért akart pont tanár lenni?
Már középiskolában eldöntöttem, hogy tanári pályát választom. Azért választottam ezt a szakmát, mert a legszebb és legfelelősségteljesebb munkának tartom, ahol a tanár nem csak a tanít, hanem a tanításban benne van az egész személyisége.
Mi a véleménye pár hónap után az iskoláról, kollégiumról és a diákokról?
Az iskoláról csak jó véleményeket hallottam, mielőtt ide kerültem. Örülök, hogy lehetőséget kaptam, hogy nevelőtanárként egyengethetem a tanulók útját.  Szeretek itt lenni, mert a kollégáimmal és a diákokkal is jó kapcsolatot tartok fent.
Mi a kedvenc elfoglaltsága, hobbija?
 Évekig felvidéken egy kézműves tábor nevelőtanáraként kézműves foglalkozásokat és szabadidős programokat szerveztem. Kézműveskedni szeretek, olvasni, futni, biciklizni. Újabban a sakk és a logikai játékokat kedveltem meg. A kollégiumban minden csütörtökön 19.15-től a társalgóban vagy az 505-ös teremben szakkört vezetek. Szeretném, hogy egyre többen ismerkedjenek meg ezekkel az egyedülálló gondolkodást, figyelmet, memóriát fejlesztő játékokkal.
Volt-e már külföldön? Ha igen merre járt, milyen élményeket szerzett?
Csehországban, Lengyelországban, Ausztiában, Romániában és Bulgáriában voltam. Ausztriában a bécsi karácsonyi vásáron, ahol a karácsonyi vásári forgatag mellett volt szerencsém több nevezetes épületet, kiállítást is megtekinteni. Romániában székelyföldön, ahol az épített, szellemi kulturális örökség értékeivel gazdagodtam, de Bulgáriában is hasonló természeti és népi értékekkel találkoztam. A kulturális örökség: népi művészet, népi építészet, népzene mindig is fontosnak tartottam és kiemelt részét képezi a beállítottságom
Hová szeretne eljutni legszívesebben? És miért épp oda?  
Nincsen különösebben hely ahová elszeretnék jutni.  Szeretek utazni, és az úti cél az lehet akár egy közeli város, de egy másik földrész is.
Ki a kedvenc írója, költője, könyve, zenekara?-          
Több kedvenc írom is van, nem szertnék közülük egyet sem kiemelni. A költők közül megemlíteném Radnóti Miklós, József Attilát, Ady Endrét. Nincs kedvencs zenekarom. Szeretem a ,,jó zenét” ami lehet  népzenétől kezdve a pop, rock, jazz, komolyzene.
Van-e kedvenc sorozata a TV-ben?
Nincs kedvenc TV sorozatom. Ritkán nézek tévét.  
Mi a kedvenc színe? 
A kedvenc színem sokáig a kék volt, de ez folyamatosan változik. A visszafogott árnyalatú színeket szeretem.
Van- e szerencse száma?
Igen, a 6-os szám.
Mit vinne magával mindenképp egy lakatlan szigetre?          
A magyar enciklopédia összes kötetét, egy kutyát és egy golyóstollat. Hogy miért éppen egy golyóstollat? Gyerekkoromban megkérdeztem egy bácsit, hogy melyik a világ legerősebb fegyvere? Soroltam neki, hogy a rakéta, az atombomba stb. A bácsi azt mondta, hogy a golyóstoll. Azóta tudom, hogy ez az emberiség legerősebb fegyvere. Hogy miért? Ezt ráhagyom az olvasók kreativitására.
Mi a kedvenc étele, itala?         
Nincs kedvenc ételem és italom. Szeretem a gyümölcsöket, zöldségeket, főzelékeket a halat. A kedvenc italom a kofola, de ezt csak Szlovákiában és Csehországban lehet kapni. Olyan, mint a Coca Cola, de sokkal finomabb, vagy is mi felvidékiek így gondoljuk.
Milyen a viszonya a sportokhoz? Űzi-e valamelyiket?
 Rendszeresen nem. De ha tehetem, akkor eljárok futni, úszni.
Szurkol-e valamelyik focicsapatnak? Van-e kedvelt sportolója? 
Igen, a Fradinak és a Reál Madridnak, de ez a szurkolás is inkább alkalmi. Nem vagyok nagy focirajongó, de a nagyobb tétmecseket: a válogatott mérkőzéseit és az európai, világbajnokságot figyelemmel követem.  Van több kedvenc sportolóm.
Mivel felvidéki a Tanár Úr, vannak olyan szavaik, amelyeket itt Magyarországon nem használnak?
Van több olyan szavunk, amelyet másképpen használunk. Ilyen az örökíró. Hogy mit jelent, azt nem árulnám el.  Aki elmondja nekem személyesen a helyes választ annak adok ajándékként egy kis apróságot.
Köszönjük Tanár Úr az interjút, és további sok sikert kívánunk mind a Wignerben, mind az életben is. 
/Az interjú Balázs Tamás kérdései alapján készült/
Búcsúzóul még egy képrejtvény: a lenti képen melyik a Tanár úr, és melyik a testvére?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése